23Gru
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość, że w dniu 23 grudnia 2020 roku zmarł Maciej Beiersdorf, dyrektor Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie w latach 1999-2015, animator życia fotograficznego w Krakowie.
2020-04-13
Ruszył nabór artykułów do najnowszego numeru pisma naukowego "Dagerotyp" wydawanego przez Stowarzyszenie Historyków Fotografii, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata oraz Muzeum Fotografii w Krakowie. Sprawdź szczegóły!
Nawiązując do poglądów autorów, takich jak Urs Stahel czy Elizabeth Edwards należy stwierdzić, iż relacja pomiędzy fotografią i instytucjami powołanymi do jej gromadzenia, czyli przede wszystkim muzeami i archiwami, jest od początku niejednoznaczna i trudna do zdefiniowania. Badając przyczyny tej sytuacji proponujemy rozważyć, na ile tkwią one w naturze fotografii nieustannie redukującej bądź eskalującej znaczenia zawarte w otaczającej rzeczywistości, a w jakim stopniu wynikają one z niespójności współczesnej(ych) definicji muzeum z tak specyficznym medium o wciąż zmieniającym się statusie. Zarówno w teorii jak i praktyce muzealnej, pojawiają się wątpliwości dotyczące dotychczasowych kryteriów klasyfikacji i wartościowania obrazów fotograficznych. Schematy formułowania strategii kolekcjonerskich oraz pól badawczych oparte o historyczne i estetyczne tradycje okazują się niewystarczające i wymagają weryfikacji.
Przede wszystkim jednak chcieliśmy zaprosić do refleksji nad pojęciem fotografii jako obiektu muzealnego, w szerokim kontekście zmian pól i stopnia oddziaływania fotografii w społecznej i politycznej rzeczywistości, jej niejednoznacznego potencjału. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż współczesne muzea, aspirując do roli aktywnych uczestników kulturowego dyskursu, nieustannie stoją przed wyzwaniami generowanymi przez napięcia towarzyszące funkcjonowaniu obrazów w sferze społecznej.
Proponujemy przyjrzeć się również podstawowej misji muzeów jako instytucji gromadzącej i udostępniającej zbiory. Przypisanie fotografii rangi obiektu muzealnego w latach 40. XX w. (w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku rozpoczęto kolekcjonowanie fotografii już w 1928 r., a w 1940 r. został wyodrębniony niezależny dział fotografii w Museum of Modern Art) stawia przed instytucjami ważne zadania, wśród których znajdują się kwestie strategii kolekcjonerskich, mających wpływ na rynek fotografii, ale również inwentaryzacja, naukowe opracowanie, problemy konserwatorskie oraz zagadnienia prawne związane z pozyskiwaniem i udostępnianiem obiektów. Szczególnym przypadkiem są muzea gromadzące przede wszystkim fotografię i obiekty z nią związane. W ich funkcjonowanie wpisane jest także negocjowanie historyczno-estetycznych kryteriów oceny obiektów powstałych w tym medium oraz oczekiwań społecznych związanych z dostępnością prezentacji rzeczywistości.
Kolejnym interesującym obszarem jest funkcjonowanie muzeów wobec presji kreacji i budowania nowej ikonosfery, co wymusza radykalne renegocjowanie funkcji i znaczenia fotografii. Celowe wydaje się pytanie o strategie kuratorskie, które mogą być realizowane poprzez użycie zdjęć dla imitacji, udostępnienia lub kreacji rzeczywistości, traktowanej jako przestrzeni „gry” z obrazami bądź „śledzenia” poprzez obrazy, czyli środków zaczerpniętych z gier komputerowych, literatury czy filmów. W każdej z wymienionych sytuacji możemy zidentyfikować jeden z paradoksów współczesności polegający na jednoczesnym tworzeniu i niwelowaniu dystansu w celu budowania nowego potencjału obrazów. Dotyczy to przede wszystkim niemających materialnej realizacji obrazów multimedialnych czy wirtualnych. W tym obszarze istotne wątpliwości badawcze dotyczą nowej postawy wobec teraźniejszości obrazowej, a także pojęć takich jak styl czy autorstwo.
Artykuły podejmujące refleksję nad wskazanymi, ale też innymi problemami dotyczącymi relacji między fotografią a muzeum, jak również prezentujące teoretyczny namysł nad całością lub fragmentami konkretnych kolekcji muzealnych, prosimy nadsyłać do 30 czerwca 2020 r. na adres: dagerotyp@shf.com (w razie braku potwierdzenia otrzymania wiadomości, prosimy o powtórne przysłanie tekstu)
W imieniu redakcji
Dominik Kuryłek, Małgorzata Maria Grąbczewska
Redaktorzy numeru
Termin nadsyłania artykułów: 30.06.2020
Tekst prosimy przygotować wedle naszych wytycznych dla autorów. Prosimy także o zapoznanie się z informacjami w zakładce dla autorów.
Zachęcamy do konsultowania tematów artykułów przed przysłaniem finalnego tekstu.
23Gru
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość, że w dniu 23 grudnia 2020 roku zmarł Maciej Beiersdorf, dyrektor Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie w latach 1999-2015, animator życia fotograficznego w Krakowie.
21Paź
Zapraszamy do śledzenia naszych mediów społecznościowych w piątek 23.10.2020 roku, gdzie o godzinie 17:00 udostępnimy materiał filmowy o zakończeniu inwestycji przy ul. Józefitów 16.
13Lip
Ogłosiliśmy wyniki Konkursu na koncepcję plastyczno-przestrzenną wystawy głównej MuFo. Zachęcamy do zapoznania się z pracami konkursowymi!
13Kwi
Ruszył nabór artykułów do najnowszego numeru pisma naukowego "Dagerotyp" wydawanego przez Stowarzyszenie Historyków Fotografii, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata oraz Muzeum Fotografii w Krakowie. Sprawdź szczegóły!
01Wrz
W związku z trwającym stanem epidemii i zwiększoną ilością zachorowań wywołanych wirusem SARS-CoV-2 w województwie małopolskim informujemy o środkach ostrożności przestrzeganych w naszych lokalizacjach.
22Paź
Z głębokim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jerzego Kozińskiego, autora książki "Fotografia krakowska w latach 1840-1914. Zarys historii" oraz licznych artykułów poświęconych krakowskim fotografom.
03Mar
Ogłoszenie Konkursu na wyłonienie najlepszej koncepcji plastyczno-przestrzennej wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie.
29Wrz
Współorganizujemy konferencję Sztuka edukacji. Fotografie w działaniu dotyczącą szeroko pojętej kultury w programach nauczania oraz możliwości współpracy między szkołą a publicznymi i niepublicznymi instytucjami kultury przy tworzeniu projektów edukacyjnych. Sprawdź możliwość zgłoszenia w WYDARZENIACH.
03Gru
Muzeum Fotografii w Krakowie otrzymało dotację na powiększenie kolekcji fotografii – zakup do zbiorów MuFo obejmuje 26 unikatowych fotografii autorstwa Witolda Romera.