MuFo Rakowicka
11.08 - 30.09 2021
15:57
Ogłaszamy nabór do Młodzieżowej Rady Muzealnej MuFo
Przeżyj
Artyści i artystki: Piotr Blajerski, Konrad Fleszar, Pola Kamarova, Jan Kowal, Yulia Krivich, Horacy Muszyński
Kilka dni po zamknięciu wystawy Zofii Rydet „Świat uczuć i wyobraźni” zapraszamy Was do MuFo na wydarzenie, podczas którego chcemy się dzielić naszymi doświadczeniami związanymi z obcowaniem z kolażami fotograficznymi tej wybitnej artystki.
Podczas spotkania będziecie mieli okazję porozmawiać o wystawie i o tym, co po niej w nas zostaje, co dzięki możliwości zbliżenia się do świata uczuć i wyobraźni skonturowanego przez Rydet zabieramy dalej ze sobą.
W przestrzeni ogrodu i holu głównego MuFo będziecie mogli zatrzymać się i odpocząć.
Posłuchacie dźwięków budynku Muzeum dzięki działaniom dzikowym Piotra Blajerskiego, zainspirowanym hasłem „Fantomy” z wystawy fotografki. Spróbujecie ulubionych smaków Zofii Rydet przygotowanych przez Horacego Muszyńskiego. Konrad Fleszar zaprosi Was do zastanowienia nad pojawiającymi się u artystki „Przemianami”. Yulia Krivich, odwołując się do metaforycznych pejzaży Zofii Rydet, przywoła poezję Haliny Poświatowskiej, a Pola Kamarova będzie zbierać i archiwizować opowieści o naszych obsesjach i fiksacjach. Jan Kowal pomoże naszym ciałom zregenerować się po tak intensywnym przepływie emocji po spotkaniu z fotokolażami Zofii Rydet.
Wydarzenie wymyślone i zorganizowane w ramach zajęć „Współpraca instytucjonalna i biznesowa, projekty badawcze i artystyczne” na II roku Szkoły doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, prowadzonych przez dr Agnieszkę Olszewską.
Prowadzenie:
Piotr Blajerski – absolwent Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, doktorant Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Założyciel i kurator wrocławskiej galerii EMDES. Tworzy wideo, fotografie i instalacje dźwiękowe, a także performatywne wydarzenia wspólnotowe. Jego prace eksplorują możliwość poszerzenia granic poznania, świadomości i wolności jednostek wobec uwarunkowań społecznych oraz złożoność dynamiki władzy i wspierających ją narracji. Projektują przyszłość, w której przestają obowiązywać obecne ideologiczne pewniki, oraz propagują perspektywę postantropocentryczną, poszerzającą granice wspólnoty i empatii.
Konrad Fleszar – urodzony w Bieszczadach. Architekt, projektant i badacz, specjalizujący się w postantropocentrycznym projektowaniu oraz integracji roślinności w przestrzeniach zurbanizowanych. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej oraz Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Doktorant na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz student studiów podyplomowych z architektury krajobrazu, gdzie prowadzi badania nad granicami przestrzeni życia człowieka i organizmów fotosyntezujących w środowisku miejskim. Jego działalność twórcza i naukowa obejmuje architekturę, architekturę krajobrazu oraz sztuki plastyczne, ze szczególnym uwzględnieniem biodesignu, biomimetyki, projektowania regeneracyjnego i spekulatywnego. Zajmuje się badaniem relacji między procesami urbanizacji a bioróżnorodnością, poszukując nowych metod projektowych, które redefiniują współistnienie organizmów ludzkich i nieludzkich w strukturach miejskich. Tworząc na styku nauki, sztuki i ekologii, opracowuje eksperymentalne modele przestrzeni użytkowych, w których roślinność nie jest jedynie dekoracją, lecz aktywnym uczestnikiem ekosystemu miejskiego. Jego projekty łączą teorię designu z praktyką architektoniczną, wskazując alternatywne strategie kształtowania środowiska, które przekraczają tradycyjnie antropocentryczne myślenie o przestrzeni.
Horacy Muszyński – artysta wizualny, który w swojej konceptualnej twórczości korzysta z różnych mediów. Początkowo jego obszar zainteresowań artystycznych sytuował się na pograniczu kina i nowych mediów z elementami performansu i kultury masowej, m.in. horrorów klasy B. Obecnie łączy tradycyjne formy tworzenia i prezentowania sztuki z innowacyjnymi technikami prowadzenia narracji. Jego realizacje to hybrydowe, wielkoformatowe instalacje obejmujące rysunek, rzeźbę, malarstwo, media cyfrowe, film, fotografię, performans i wirtualną rzeczywistość. Muszyński często spaja w jedną całość różne elementy kultury popularnej oraz konsekwentnie rozbudowuje swój obszar zainteresowań poprzez współpracę z ekspertami z różnych dziedzin. Tak interdyscyplinarne podejście pozwala mu budować złożone narracje, które są nie tylko atrakcyjne estetycznie, ale także prowokują wielowarstwową refleksję nad kondycją człowieka w przyszłości.
Pola Komarova – pochodzi z Białorusi. Artystka multimedialna. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych wydziału Sztuki Mediów, doktorantka Szkoły Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Obecnie mieszka i tworzy w Warszawie. W swoich pracach wykorzystuję fotografię, fotogrametrie, chmury punktów, cyfrowe skany. Autorka prac wideo, zdjęć, doświadczenia VR z elementami filmu wolumetrycznego. Podejmuje problem tożsamości, opresji, traumy i przestrzeni pamięci.
.
Yulia Krivich – artystka wizualna, aktywistka i kuratorka. Jej praktyka opiera się na podejściu postartystycznym i działaniach na rzecz budowania społeczności. Yulia jest współzałożycielką Solidarnościowego Domu Kultury „Słonecznik” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a także członkinią Soniakh Digest, platformy cyfrowej, która bada obecną wojnę informacyjną i współczesną geopolitykę z perspektywy Europy Środkowo-Wschodniej. Ukończyła Wydział Architektury Państwowej Akademii Inżynierii i Architektury w Dnieprze oraz Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brała udział w licznych międzynarodowych projektach i wystawach m.in. w Ukrainie i Polsce. Jej prace znajdują się w publicznej kolekcji Fundacji Sztuki ING oraz w kolekcjach prywatnych. W swoich pracach bada kwestie związane z tożsamością, wykorzystując elementy aktywizmu i praktyk kolektywnych, jednocześnie badając własną pozycję jako migrantki. Jej zainteresowania obejmują tematy związane z językiem, Europą Wschodnią i ruchem antyimperialnym w sztuce. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Jan Kowal – absolwent katowickiej Akademii Sztuk Pięknych, obecnie doktorant na krakowskiej ASP. Interesuje się eksperymentem, w ramach którego poszukuje nowych sposobów narracji. Koncentruje się na ludowych tendencjach we współczesnym dyskursie artystycznym, a także relacji pochodzenia z pozycją władzy. Zajmuje się malarstwem i performansem. W swoich działaniach konfrontuje się z najbliższym otoczeniem wsi Piotrówka, z której pochodzi. Bada je, poszukując nowych znaczeń i interesujących sposobów opowiadania. Lubi wracać na swoją wieś.
Ważne informacje:
• Miejsce: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
• Cena: 1 PLN
• Czas trwania: 2 godz.
• Liczba uczestników: 30 osób
• Zapisy przez system rezerwacji online: bilety.mufo.krakow.pl (od 05.05.2025), mailowo pod adresem bilety[at]mufo.krakow.pl oraz pod numerem telefonu 12 3957042 wew. 1226. Rezerwacja telefoniczna możliwa od wtorku do niedzieli w godzinach otwarcia Muzeum.