Kobieta i mężczyzna na Wawelu.

Fot. Jan Motyka, „Wawel I”, ok. 1970, ze zbiorów MuFo

Letnia Szkoła Fotografii

  • 23 - 27 10:00 - 18:00   08.2025
  • Wszystkie siedziby MuFo
  • Kurs
  • Dorośli

Marzysz o byciu coraz lepszym fotografem/lepszą fotografką? Chcesz odblokować swój fotograficzny potencjał? Uwielbiasz uczyć się od najlepszych? Letnia Szkoła Fotografii jest właśnie dla Ciebie!

W trakcie mistrzowskiego kursu fotograficznego, współorganizowanego przez Zamek Królewski na Wawelu oraz Muzeum Fotografii w Krakowie będziesz mógł pod okiem ekspertek i specjalistów spróbować swoich sił w nowych tematach i doskonalić się w tych, które interesują Cię najbardziej.

W trakcie pięciodniowego kursu oferujemy dużą dawkę przystępnie opowiedzianej teorii oraz czas na intensywne ćwiczenia praktyczne. Podczas zajęć przyjrzysz się różnym sposobom ukazywania ciała i portretu w fotografii, z uwzględnieniem pracy z modelami i modelkami, fotografii aktu oraz tematów uchodzących za tabu. Spotkania z doświadczonymi fotografami i fotografkami pozwolą Ci spojrzeć na te zagadnienia z różnych perspektyw. Dowiesz się, jak dokonać wyboru fotografii, by stworzyć atrakcyjne portfolio, jak najlepiej dobrać materiał do książki fotograficznej lub wystawy. Podejrzysz, jak wygląda praca przy digitalizacji obiektów muzealnych i zajrzysz do ciemni. Wszystko to pod okiem wyjątkowych osób, które od lat wytyczają nowe drogi fotografii i rozwijają polską branżę. Kameralna grupa uczestników Letniej Szkoły Fotografii umożliwi bezpośrednie rozmowy z prowadzącymi oraz możliwość czerpania z ich doświadczenia.

W trakcie kursu mistrzowskiego będziesz miał okazję zobaczyć, a nawet pracować w miejscach, które zwykle pozostają niedostępne dla odwiedzających muzea. Zajęcia będą odbywały się w Zamku Królewskim na Wawelu oraz w Muzeum Fotografii w Krakowie.

Prowadzenie:
Paweł Bownik – artysta wizualny i wykładowca w Szkole Filmowej w Łodzi. Z wykształcenia fotograf. Autor wielu wystaw, pokazów instytucjonalnych i książek artystycznych. Rozwija praktykę twórczą wokół powracających motywów demontowania i reprodukowania, a także konstruowania modeli przestrzeni i obiektów. Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych, m.in.: Muzeum Narodowego w Poznaniu; Muzeum Współczesnego Wrocław; Muzeum Fotografii w Krakowie; Huis Marseille, Museum voor fotografie w Amsterdamie; Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Biblioteki Narodowej w Warszawie; ING Collection w Amsterdamie. Autor publikacji „Undercoat” (2022, Hatje Cantz), „Colours of Lost Time” (2021, bownikstudio), „Disassembly” (2014, Mundin).

Małgorzata Fatalska – absolwentka filologii rosyjskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz fotografii w Szkole Filmowej w Łodzi, kontynuuje naukę w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Uczestniczyła w wystawach zbiorowych „Nieziemia”, „Fullscreen” oraz „Ja już nie mam siły”, a w 2025 roku zaprezentowała wystawę indywidualną „Kiedy dorosnę, zostanę kosmitką” w Pałacu Nieśmiertelności. Od 2020 roku uczy fotografii i multimediów w ZSPM w Krakowie. Prowadzi warsztaty edukacyjne w Muzeum Fotografii w Krakowie, współpracowała z Muzeum Fabryka Schindlera i Zamkiem Królewskim na Wawelu. Zajmuje się również fotografią teatralną i portretową.

Adam Golec – fotograf i edytor z ponad trzydziestoletnim doświadczeniem zawodowym. Specjalizuje się w fotografii komercyjnej, wydawniczej i prasowej. Autor licznych publikacji realizowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą, tworzonych w różnorodnych przestrzeniach i kontekstach. Przez dwie dekady pełnił funkcje kierownicze, z powodzeniem koordynując zespoły fotografów i redaktorów fotograficznych, a także współtworząc wystawy i projekty wydawnicze oparte na własnej twórczości oraz pracach innych autorów. Jego prace były wielokrotnie nagradzane na prestiżowych konkursach fotograficznych – jest m.in. laureatem Grand Prix Konkursu Fotografii Teatralnej oraz wielokrotnym zdobywcą pierwszych nagród w konkursach takich jak Grand Press Photo, BZWBK Press Photo, Newsreportaż czy Konkurs Polskiej Fotografii Prasowej. Obecnie związany z Zamkiem Królewskim na Wawelu, gdzie pełni funkcję specjalisty ds. fotografii.

Joanna Kinowska – historyczka sztuki specjalizująca się w fotografii. Niezależna kuratorka, fotoedytorka, autorka i fotografka. Pracuje w Służewskim Domu Kultury jako kierowniczka ds. edukacji kulturalnej. Bywa jurorką konkursów i recenzentką przeglądów portfolio. Prowadzi warsztaty dla profesjonalistów pt. „Myślenie fotografią”. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”. Współpracuje z Przekrój.org, Fotopolis, Digital Camera Polska oraz Kwartalnikiem Fotografia. Współorganizatorka konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Członkini RAV.A Stories. Jako fotografka wróciła po kilkunastu latach do pokazywania swoich prac w 2023 roku wystawą, a następnie książką „Skocz ze mną w ogień”.

Michał Korta – wielokrotnie nagradzany fotograf, specjalizujący się w fotografii portretowej i projektach dokumentalnych. Od ponad dwóch dekad realizuje długoterminowe cykle fotograficzne w Europie Środkowo-Wschodniej, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Jego prace balansują na granicy dokumentu i metafory, eksplorując relacje człowieka z przestrzenią, historią oraz tym, co wymyka się językowi. Autor trzech książek fotograficznych: „Beautiful Monster”, „Balkan Playground”, „The Shadow Line”. Wystawia w Polsce i za granicą, a także prowadzi działalność kuratorską jako dyrektor Kowalsky Gallery w Bochni. W pracy dydaktycznej kładzie szczególny nacisk na pytanie o to, dlaczego w ogóle robimy zdjęcia i jakim celom one służą. Zdecydowanie większą wagę przypisuje temu, co dzieje się przed naciśnięciem spustu migawki – jak i po: www.kortastudio.com / instagram.com/michal_korta

Monika Kozień – historyczka sztuki, członkini AICA i Forum Edukatorów Muzealnych. Pracuje w Muzeum Fotografii w Krakowie. Autorka i kuratorka wystaw, autorka tekstów, wykładów i programów edukacyjnych. Prowadzi badania dotyczące sztuki współczesnej, kulturowej i społecznej roli obrazu, a także historii i teorii obrazu. Kuratorka kolekcji sztuki współczesnej w zbiorach MuFo.

Krzysztof Marchlak – malarz, fotograf, animator kultury. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Doktor sztuki, adiunkt na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Wydział Sztuki w Instytucie Malarstwa i Edukacji Artystycznej). Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2023) oraz Nagrody Dyrektora, CSW Znaki Czasu, Toruń (2023). W 2024 roku zajął pierwsze miejsce w X Konkursie Fotografii Teatralnej w kategorii portret aktora/aktorki w roli, organizowanym przez Instytut Teatralny w Warszawie. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, fotografią, tworzy instalacje artystyczne. Jego twórcze poszukiwania oscylują wokół zagadnień związanych z fizycznością ciała, tożsamości indywidualnej i zbiorowej oraz tematyką gender. W fotografii zajmuje się portretowaniem krakowskich środowisk artystycznych. Interesują go tematy społeczne dotyczące mniejszości, portret oraz narracyjność martwej natury. Autor wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Wybrane wystawy indywidualne: „StarDust Exhibition”, Vivid Gallery, Wrocław (2024); „Art is Me”, Muzeum MOCAK, Kraków (2023); „Piękne ucieczki”, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń (2023); „Glitter”, Shefter Gallery, Kraków (2023); „Melting reality”, UFO Art Gallery, Kraków (2023); „I would give you my heart”, Off Frame Gallery, Kraków (2019).

Anna Nałęcka-Milach – absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Projektantka książek fotograficznych (jako Tapir Book Design). Projektowane przez nią książki zostały nagrodzone i wyróżnione podczas festiwali i konkursów, m.in. na Les rencontres de la photographie d’Arles (pierwsza nagroda – The Author Book Award 2022, shortlista w latach 2018, 2019, 2021x2, 2022x2), Grand Press Photo (pierwsza nagroda w latach 2021, 2022 i 2024, wyróżnienia w 2021 i 2022), Paris Photo/Aperture Foundation PhotoBook Awards (shortlista w latach 2012, 2013, 2014, 2016, 2019, 2020), 69, 71 i 76 POY Best Photography Book Award (pierwsza nagroda w 2012 i 2014, trzecia nagroda w 2018), Art Books Wanted International Award (2013), Najpiękniejsze Polskie Książki (wyróżnienie w 2018x2 i 2024) oraz Fotograficzna Publikacja Roku.

Maciej Pisuk – pisarz, scenarzysta i fotograf. Absolwent Studium Scenariuszowego przy Szkole Filmowej w Łodzi. Autor m.in.: sztuki Teatru Telewizji „Gwiazdy i los człowieka”, scenariusza filmu „Jesteś Bogiem” (reż. Leszek Dawid) i „Bez ciebie mnie nie będzie. Historia Grażyny i Jacka Kuroniów”. Współscenarzysta filmu „Zielona Granica” (reż. Agnieszka Holland). Autor książki reporterskiej „Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy” oraz cyklu fotograficznego „Pod skórą” – dokumentacji społecznego pejzażu warszawskiej Pragi.

Silvia Pogoda – fotografka, ilustratorka, felietonistka. Ukończyła studia doktoranckie na kierunku nauki polityczne na słowackim Uniwersytecie Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Kształciła się w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Czechach i równocześnie w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie mieszkała. Od wielu lat prowadzi nomadyczne życie, przemieszczając się pomiędzy trzema krajami: Polską, Słowacją i Chorwacją. Realizuje projekty osobiste, fotografuje zawodowo, tworzy rysunki dla magazynów, pisze teksty i prowadzi wykłady. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Serbii, Rumunii, Austrii, Słowacji, Czechach i Polsce.

Mateusz Sarełło – fotograf, kurator, autor i edytor książek fotograficznych. Juror konkursów m.in. Grand Press Photo. Rezydent Cité des arts w Paryżu w ramach City of Paris Grant. Jego książka „Garden” otrzymała nagrodę Special Prize w najbardziej prestiżowym konkursie artbooków na świecie – Le Prix Bob Calle i była wystawiana w Centre Pompidou w Paryżu w 2023 roku. Autor książki „Swell”, która znalazła się w finale Best Photography Book Award w konkursie Pictures of the Year International i zdobyła wyróżnienie w konkursie Best Photography Book from Central and Eastern Europe podczas European Month of Photography w Bratysławie. „Swell” zdobyła Grand Prix podczas Prix Photo „La Quatrième Image”, Celeste Prize i Nera di Verzasca Award. Nagradzany i wyróżniany w wielu konkursach, m.in.: Aftermath Project Grant, Meitar Award, BarTur Photo Award, Lucie Foundation Scholarship, Allegro Prize i Festival Organ Vida Prize. Wystawiał m.in. w Museum of Odesa Modern Art, Riga Photography Biennial, GAF Gallery w Hanowerze, Gowen Contemporary Gallery w Genewie i Third Floor Gallery w Cardiff.

Mateusz Woźniak – artysta wizualny, absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2022 roku obronił dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka. Pracuje z fotografią, tekstem i dźwiękiem, traktując je jako narzędzia rejestrowania i porządkowania rzeczywistości. Zamiast jednego stylu interesuje go sposób, w jaki różne formy mogą się ze sobą ścierać i uzupełniać. Jego prace balansują między dokumentem a intymnym zapisem, szukając języka, który nie wszystko dopowiada do końca. Czasem fotografia staje się tu punktem wyjścia, czasem śladem po czymś, co nie dało się inaczej opisać.

Marta Zgierska – artystka wizualna. Ukończyła specjalność fotografia w Szkole Filmowej w Łodzi (dyplom w pracowni prof. Grzegorza Przyborka), magister filologii polskiej oraz magister komunikacji społecznej i dziennikarstwa na UMCS w Lublinie. Obecnie doktorantka na UMCS w pracowni Roberta Kuśmirowskiego. W swojej praktyce artystycznej i badaniach teoretycznych porusza tematykę traumy, doświadczeń liminalnych i związanych z nimi napięć. Pracuje z własnym ciałem, obiektami i przestrzenią. Nadaje tym wątkom osobisty rys, często stawiając siebie w roli obiektu performatywnych działań. Zgłębia temat wycofania, poszukując sposobu na opisanie alternatywnych wrażliwości w kontekście nadmiaru bodźców i rosnącego wyczerpania społeczeństwa.

Ważne informacje:
• Wydarzenie skierowane jest do osób powyżej 18. roku życia, zajmujących się fotografią w stopniu średniozaawansowanym, chcących zgłębić tajniki tej sztuki i zdobyć nowe umiejętności; organizatorzy nie przewidują nauki obsługi aparatu, ani zajęć z postprodukcji.
• Korzystanie z własnego aparatu fotograficznego lub smartfona z aparatem jest wymogiem udziału w wydarzeniu.
• Czas trwania: 23–27 sierpnia 2025
• Każdego dnia spotkania rozpoczynają się o godz. 10.00, a kończą ok. 18.00. Wyjątek stanowią pierwszy i ostatni dzień Letniej Szkoły Fotografii. W pierwszym dniu (sobota 23 sierpnia) o godzinie 18.00 planujemy wieczorne fotografowanie Wawelu, które zakończy się ok. godz. 20.00. W dniu zakończenia Letniej Szkoły Fotograficznej (środa 27 sierpnia) koniec zajęć przewidujemy na ok. godz. 15.30.
• Miejsce: Zamek Królewski na Wawelu (Wawel 5) oraz Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A oraz MuFo Józefitów, ul. Józefitów 16)
• Cena: 1500 zł
• Cena obejmuje: pięciodniowe warsztaty, wykłady fotograficzne oraz spotkania ze specjalistkami i specjalistami, w tym wstęp na wystawy Zamku Królewskiego na Wawelu, na których będą odbywały się warsztaty, cztery obiady, poczęstunek z kawą oraz certyfikat ukończenia Letniej Szkoły Fotografii.
• Koordynacja: Julia Butryn, Paweł Neumann-Karpiński (Zamek Królewski na Wawelu) Marcin Krotla, Maria Masternak (Muzeum Fotografii w Krakowie)
• Jeśli masz pytania, napisz:
julia.butryn@wawelzamek.pl
pawel.neumann-karpinski@wawelzamek.pl
marcin.krotla@mufo.krakow.pl
• Podczas wybranych spotkań będą robione zdjęcia dokumentujące wydarzenie, które zostaną opublikowane na stronach internetowych Zamku i MuFo oraz w mediach społecznościowych. Więcej o przetwarzaniu danych osobowych w naszych instytucjach: https://wawel.krakow.pl/rodo; https://mufo.krakow.pl/rodo

Szczegółowy program:

23 sierpnia 2025
Temat dnia: Wprowadzenie do tematu ciała w fotografii oraz portret fotograficzny
Miejsce: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (Sala Sigmunda, budynek nr 5)
10.30 – ciało w fotografii – teoria (prowadzenie: Krzysztof Marchlak)
11.30 – przerwa kawowa
12.00–16.00 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Michał Korta)
16.00 – przerwa obiadowa (Sala Sigmunda, budynek nr 5)
18.00–20.00 – nocne fotografowanie na Wawelu/integracja (prowadzenie: Adam Golec, miejsce zbiórki: przed makietą wzgórza wawelskiego przy budynku z kasami biletowymi)

24 sierpnia 2025
Temat dnia: Dotknąć niewidzialnego
Miejsce: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (sale CWK, budynek nr 9)
10.15 – zwiedzanie z edukatorem wystawy czasowej „Abakanowicz. Bez reguł. Rzeźby w Ogrodach Królewskich”
11.15 – przerwa kawowa
11.30–15.30 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Silvia Pogoda)
15.45 – przerwa obiadowa (sale CWK, budynek nr 9)
16:30–18.00 – spotkanie z Pawłem Bownikiem (sale CWK, budynek nr 9)

25 sierpnia 2025
Temat dnia: Temat tabu w fotografii
Miejsce: Zamek Królewski na Wawelu
10.00 – przywitanie (sale CWK, budynek nr 9)
10.30 – wprowadzenie do tematu tabu w fotografii (prowadzenie: Marta Zgierska)
11.15 – przerwa kawowa
11.30–15.30 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Marta Zgierska)
15.45 – przerwa obiadowa (sale CWK, budynek nr 9)
16.30–18.00 – spotkanie z Maciejem Pisukiem (sale CWK, budynek nr 9)

26 sierpnia 2024
Temat dnia: Akt w fotografii
Miejsce: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
10.00 – przywitanie (sala edukacyjna)
10.15 – zwiedzanie wystawy czasowej „Nie odwracaj wzroku. Refleksje wokół pokazu Olimpii Katarzyny Kozyry” (prowadzenie: Monika Kozień)
11.15 – przerwa kawowa
11.30–15.30 – ćwiczenia praktyczne (prowadzenie: Małgorzata Fatalska)
15.45 – przerwa obiadowa (sala edukacyjna)
16.30–18.00 – spotkanie z Mateuszem Sarełło

27 sierpnia 2024
Tematy dnia: Fotoedycja (selekcja i wybór zdjęć do projektu fotograficznego) oraz pokazy w pracowni digitalizacji i ciemni fotograficznej
Miejsce: MuFo Józefitów, ul. Józefitów 16
10.00 – przywitanie (Sala kinowa, MuFo Józefitów)
10.15–11.15 – fotoedycja i selekcja zdjęć – teoria (prowadzenie: Joanna Kinowska oraz Anna Nałęcka Milach)
11.30–15.00 – indywidualne 30-minutowe przeglądy portfolio i konsultacje według harmonogramu ustalonego przez organizatorów (prowadzenie: Joanna Kinowska oraz Anna Nałęcka-Milach).Harmonogram zostanie podany do informacji uczestników przed rozpoczęciem kursu. W czasie indywidualnych konsultacji pozostali uczestnicy mogą obejrzeć pokazy w pracowni digitalizacji MuFo oraz w ciemni fotograficznej (prowadzenie: Mateusz Woźniak)

 

  • logotyp unii europejskiej

Wyszukaj