Kobieta patrzy na fotografa; ma na sobie ciemną suknię i kapelusz; ozdobny kapelusz wiązany koronkowa wstążką pod brodą; w uszach kolczyki, na ręku pierścienie. Fotografia zniszczona, liczne pęknięcia.

Fot. Walery Rzewuski, portret Heleny Pawłow, ok. 1870

Negatywy kolodionowe Walerego Rzewuskiego (1837–1888). Inauguracja projektu badawczego „Konserwacja, digitalizacja i upowszechnienie negatywów Walerego Rzewuskiego ze zbiorów MuFo"

  • 20 - 21 12:00 - 14:00   11.2024
  • MuFo Józefitów
  • Konferencja
  • Dorośli

Muzeum Fotografii w Krakowie w latach 2024–2025 realizuje projekt badawczy, którego celem jest ochrona, opracowanie oraz szerokie udostępnienie jednej z najważniejszych kolekcji fotografii dziewiętnastowiecznej w Polsce – zbioru negatywów kolodionowych Walerego Rzewuskiego. Walery Rzewuski, patron Muzeum Fotografii Krakowie, był wybitnym krakowskim fotografem, który zasłynął jako portrecista, pionier fotografii teatralnej i pejzażowej, a także jako dokumentalista zabytków oraz twórca reprodukcji dzieł mistrzów, takich jak Jan Matejko. Jego atelier było jednym z najsłynniejszych w tamtych czasach. Kolekcja MuFo zawiera ponad 200 szklanych negatywów jego autorstwa. Negatywy te, mimo swojej wartości historycznej i artystycznej, do tej pory nie zostały szczegółowo zbadane. W ramach projektu badawczego Muzeum prowadzi konserwację i digitalizację 100 szklanych płyt z fotografiami Walerego Rzewuskiego. Prace te mają na celu nie tylko zabezpieczenie materiału fotograficznego, ale także umożliwienie dostępu do tych unikalnych zasobów szerokiej publiczności. Działania edukacyjne realizowane w tym i w następnym roku podniosą świadomości znaczenia ochrony dziedzictwa fotograficznego oraz pokażą rolę, jaką Walery Rzewuski odegrał w historii polskiej fotografii.

Program wydarzenia:
20 listopada 2024
12.00 – Przywitanie przez kierownika projektu Dominika Kuryłka
12.15 – Bogdan Filip Zerek: Konserwacja prewencyjna stosowana przy dziewiętnastowiecznych fotografiach
12.45 – Katarzyna Wójcicka: Konserwacja i restauracja szklanych negatywów Walerego Rzewuskiego
13.15 – Krzysztof Dudek: Konserwacja i restauracja tableau fotograficznego „Budowniczowie kolei Stanisławów–Woronienka” ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie

21 listopada 2024
12.00 – Przywitanie przez kierownika projektu Dominika Kuryłka
12.15 – Magdalena Skrejko: „Uczciwy dorobkiewicz”, czyli rzecz o Walerym Rzewuskim
12.45 – Dorota Marta: Digitalizacja obiektów transparentnych
13.30 – dr Agnieszka Wanicka: Fotograf teatralny Walery Rzewuski

Uczestnicy:
Bogdan Filip Zerek – magister sztuk pięknych (dyplom w 2005 roku w Katedrze Konserwacji i Restauracji Grafiki i Skóry Zabytkowej Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie) oraz biologii środowiskowej (praca dyplomowa w 2004 roku w Zakładzie Systematyki i Geografii Roślin Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego). Od 2005 roku pracownik Biblioteki Narodowej. W latach 2005–2006 młodszy konserwator w Sekcji Odkwaszania Masowego Zakładu Konserwacji Zbiorów Bibliotecznych BN, w okresie od 2007 do 2010 roku – konserwator, kierownik Sekcji Kontroli Mikrobiologicznej i Konserwacji Zbiorów Nietypowych Zakładu-Laboratorium Konserwatorskiego Zbiorów Bibliotecznych. W latach 2010–2013 zastępca kierownika, a w latach 2013–2015 kierownik Zakładu-Laboratorium Konserwatorskiego Zbiorów Bibliotecznych. W latach 2015–2018 kierownik Instytutu Konserwacji Zbiorów Bibliotecznych. Od roku 2013 wykładowca (w dziedzinie chemii, mikrobiologii) w Pracowni Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Rękopisów Katedry Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Specjalizuje się w kontroli mikrobiologicznej obiektów zabytkowych i pomieszczeń oraz profilaktyce konserwatorskiej zbiorów bibliotecznych i kompleksowej ocenie ich stanu zachowania. Współautor prac badawczych z zakresu mikrobiologii w konserwacji dzieł sztuki.

Katarzyna Wójcicka – konserwatorka dzieł sztuki i artystka wizualna. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki oraz Wydziału Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2023 roku współpracuje z Muzeum Fotografii w Krakowie, gdzie zajmuje się konserwacją zbiorów fotograficznych.

Krzysztof Dudek – dyplomowany konserwator i restaurator dzieł sztuki, absolwent Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Warszawie. Główny konserwator w Muzeum Fotografii w Krakowie. Specjalizuje się w konserwacji zabytkowych fotografii oraz pracach nad tableau fotograficznymi.

Magdalena Skrejko – absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Podyplomowych Studiów Edytorskich oraz Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kustosz w Bibliotece Muzeum Fotografii w Krakowie. Badaczka dziejów fotografii krakowskiej oraz Cechu Krakowskich Fotografów. Autorka scenariuszy i kuratorka wystaw. Jest współautorką wielu publikacji poświęconych fotografom polskim, m.in. w Allgemeines Künstlerlexikon i Polskim Słowniku Biograficznym. Opracowuje także audiodeskrypcje do fotografii MuFo.

Dorota Marta – absolwentka krakowskiego Fototechnikum Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Krakowie. Wieloletnia pracowniczka MuFo. Kierowniczka Pracowni Dokumentacji Obrazowej Muzeum specjalizująca się w pracy na najnowocześniejszym dostępnym sprzęcie do cyfryzacji zasobów muzealnych.

dr Agnieszka Wanicka – pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzi badania dotyczące fotografii teatralnej oraz historii teatru polskiego w XIX wieku. Wykłada również w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Laureatka Stypendium artystycznego m.st. Warszawy (2014) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2020). Autorka książek, edycji źródłowych oraz artykułów, m.in. „Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868–1880” (2011), Władysław Krogulski, „Notatki starego aktora. Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku”, wyb. i oprac. Dorota Jarząbek-Wasyl, Agnieszka Wanicka (2015), „»Kołysałem się tą myślą«. Historia niezrealizowanego projektu fotograficznego Michała Chomińskiego”, Pamiętnik Teatralny (2021, nr 1). Zajmuje się także twórczością filmową. Absolwentka reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej. Laureatka i finalistka konkursów scenariuszowych, m.in. Script Pro, w 2022 roku otrzymała wyróżnienie na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za scenariusz inspirowany „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza. Jej studencki film „Bilet do kina” (2018) był prezentowany i nagradzany na kilku festiwalach na świecie.

Kierownik projektu oraz prowadzący konferencję:
dr Dominik Kuryłek – historyk sztuki i kurator. Od 2022 roku Główny Kurator Muzeum Fotografii w Krakowie. Odpowiada za politykę gromadzenia zbiorów, program wystawienniczy oraz strategię badawczą. Stał na czele zespołu tworzącego wystawę główną MuFo pt. „Co robi zdjęcie?”.

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. 

Bilety wstępu dostępne online - dzień pierwszy oraz dzień drugi - lub w biletomacie w MuFo Józefitów.

  • logotyp unii europejskiej

Wyszukaj