MuFo Józefitów
25.09.2020
10:00
Pierwsze posiedzenie nowej Rady Muzeum
Przeżyj
Kiedy kolekcje sprzętu fotograficznego i filmowego powstają w muzeach techniki, wyboru obiektów dokonuje się zwykle, szukając nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, określanych jako technologiczne kamienie milowe. Przez lata stosowaliśmy w MuFo podobne zasady, by później dojść do wniosku, że gromadzenie tylko „przełomowych” obiektów nie oddaje specyfiki epoki. Dopiero połączenie ich z przykładami popularnych i masowo produkowanych aparatów pozwala stworzyć pełen obraz historycznego momentu – podjęliśmy ryzyko i dołączyliśmy do naszych zbiorów to, co typowe, odchodząc od kryterium unikatowości.
Dziś naszą kolekcję sprzętu fotograficznego i filmowego tworzymy, koncentrując się na powiązaniach techniki i powstających przy jej udziale dzieł. Dlatego też szczególne zainteresowanie budzą w nas aparaty czy powiększalniki, z których korzystali wybitni fotografowie – sytuacje, kiedy mamy szanse wzbogacić naszą kolekcję nie tylko w sprzęt z danej serii, ale o autentyczne obiekty z pracowni czy ciemni twórców.
Z dumą prezentujemy najnowsze nabytki do zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie: zespół aparatów i powiększalników, z których korzystali Krzysztof Gierałtowski i Jacek Kulm.
Pokaz można zwiedzać wyłącznie w ramach oprowadzania z przewodnikiem po MuFo Józefitów.
Krzysztof Gierałtowski (ur. 1938) jest członkiem ZPAF i członkiem honorowym ZAiKS-u. Po ukończeniu studiów na Wydziale Operatorskim PWSFTviT pracował jako fotograf prasowy. Szczególnie ważna była współpraca z magazynem „Ty i Ja”, gdzie rozpoczęła się praca nad tworzeniem portretów polskiej inteligencji. Tutaj ma swoje korzenie najbardziej znany cykl fotografii „Polacy. Portrety Współczesne”. W swojej twórczości posługiwał się rozmaitymi aparatami takimi jak Nikon, Hasselblad czy wielkoformatowy aparat Sinar P. Tego ostatniego używał do zrobienia całej serii portretów kostiumowych aktorów Teatru Narodowego i Teatru Telewizji, przy jego użyciu powstały też portrety na wystawę „Twarzą w Twarz” czy prześmiewczy portret bankiera Cezarego Stypułkowskiego. Sinarem zrobił swój autoportret „KG patrzy”, który znajduje się w zbiorach MuFo. Do kopiowania prac wykonanych Sinarem, artysta używał wielkoformatowego powiększalnika Durst Laborator 138 S.
Jacek Kulm (ur. 1943) od wielu lat jest członkiem ZPAF i ZPAP. Od 1950 roku mieszka na stałe w Poznaniu i z tym miastem jest do dziś związany. Od lat 60. XX wieku zajmuje się fotografią teatralną. Robił zdjęcia dla niemal wszystkich poznańskich teatrów, a także dla Teatru Wielkiego w Warszawie, Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, czy Aegi Theater w Hanowerze. Swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Większość prac Jacek Kulm wykonywał aparatami wielkoformatowymi Mentor Panorama 1 czy „podróżnym” aparatem firmy Ferdinand Franz Meyer. Podobnie jak Krzysztof Gierałtowski używał profesjonalnego powiększalnika firmy Durst (Durst Laborator SM-183).
Kurator pokazu: Marek Maszczak
Koordynator: Bartosz Flak
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów „Rozbudowa zbiorów muzealnych”. Nazwa zadania: Zakup do zbiorów MuFo kolekcji profesjonalnego sprzętu fotograficznego Krzysztofa Gierałtowskiego i Jacka Kulma